Atlet- och influencersamarbeten
Skulle du vilja gå med i ditt idrottslag eller samarbeta med en influencer?
Det är viktigt för oss att våra partners, idrottare och influencers delar samma värderingar som vi – glädjen i att vara på vattnet, att uppnå sina mål och att respektera naturen. Vi samarbetar gärna med olika parter när det är möjligt. Om du känner att du är rätt person att sprida vårt budskap, kontakta oss. Tillsammans är vi mer 💙
Om du vill söka till ditt idrottslag eller bli en influencer, skicka ditt fritt formulerade samarbetsförslag eller din ansökan till mila@aquaction.fi så kontaktar vi dig om samarbetet är relevant för oss.
Influencer-marknadsföring på sociala medier
Kombinera bilder med text och skapa ett erbjudande som sticker ut

Prata om ditt varumärke
Det är viktigt för oss att influencer-marknadsföring sker i enlighet med Konsumentombudsmannens riktlinjer.
"Influencer marketing avser kommersiellt samarbete mellan företag och influencers, vars syfte är att främja försäljningen av företagets produkter eller öka varumärkeskännedomen. Kommersiellt samarbete kan till exempel uppstå när ett företag och en influencer ingår ett avtal om innehållsproduktion avseende företagets produkter."
Slutprodukten av influencer-marknadsföring kan till exempel vara en video-, ljud- eller bildpublikation eller ett blogginlägg som influencern publicerar om företaget eller dess produkter. Samma regler för reklamigenkännbarhet gäller för att agera som varumärkesambassadör som för annan influencer-marknadsföring.
Den ersättning en influencer får från ett företag för marknadsföring kan vara pengar eller en monetär förmån, såsom kläder, ett presentkort eller en resa. Även om den mottagna ersättningen inte är pengar är det fortfarande marknadsföring.
Reklamens igenkännbarhet omfattas av konsumentskyddslagen. Konsumenten har rätt att veta när de blir kommersiellt påverkade.
Markering av kommersiellt samarbete
Det är både företagets och influencerns ansvar att säkerställa att det kommersiella syftet med influencer-marknadsföring är tydligt och att ingen dold reklam används. Marknadsföringen måste sticka ut från annat innehåll så att konsumenten vet när det är kommersiell påverkan.
Enligt konsumentskyddslagen måste marknadsföring tydligt ange dess kommersiella syfte och vem marknadsföringen riktar sig till. Regeln är densamma oavsett vilket medium eller vilken metod som används för att genomföra marknadsföringen.
Instruktioner för Aquaction-influencers och idrottare.
- Vänligen ange kommersiellt samarbete i början av publikationen med frasen "kommersiellt samarbete med Aquaction.fi".
- Om samarbetet omfattar flera publikationer, vänligen anteckna för varje publikation, inte bara den första.
Om du har mottagit produkterna för användning
- Berätta direkt i början av inlägget att det är influencer marketing, till exempel genom att säga "produkt mottagen, aquaction.fi"
- Det räcker att uppge den mottagna produkten när produkten visas på din kanal för första gången eller när produkten är väsentligt relaterad till din publikation (t.ex. om produkten uttryckligen diskuteras i publikationen).



