Hyresvillkor
Bekanta dig med dessa i förväg och ställ eventuella frågor innan du hyr. Genom att hyra en kostym godkänner du följande villkor:
1. Kostym
a) Hyresgästen förbinder sig att ta hand om stämningen som varje ansvarig person skulle ta hand om sin egen egendom. Hyrestagaren ska hålla utrustningen i samma skick som den var i leveransskick.
b) Dräkten ska förvaras låst när den inte är i arrendatorns besittning.
c) Hyrestagaren förbinder sig att återlämna utrustningen i samma skick som den var vid leveranstillfället, vid den tidpunkt som anges i punkt I.
2. Ansvar för dräkten under hyrestiden
Hyresgästen ansvarar för dräkten och tillhörande utrustning för dess fulla värde tills utrustningen återlämnas till uthyrningsföretaget. Hyrestagaren är skyldig att ersätta:
a) för skador som inte är normalt slitage eller som inte täcks av fabriksgarantin (tillverkningsfel). Små skador i neoprenet räknas som normalt slitage. Om det finns ett hål i dräkten som behöver lappas tar vi ut en reparationsavgift på 15 euro.
b) av alla dräkter eller bräddelar som förlorats under hyresperioden, eller skador som orsakats dem, som förhindrar att dräkten kan hyras i framtiden. Exklusive de saker som nämns i punkt a).
2.2. Hyresgästens ansvar för skador orsakade av hyresgästens uppsåtliga likgiltighet är full ersättning för alla skador. På detta eller på hyresgästens uppenbara brott mot hyresvillkoren gäller den finska lagen om användning av alkohol och berusningsmedel.
2.3. Befrielse av hyrestagaren från ansvar Hyrestagaren är befriad från ersättningsskyldighet för de föremål eller skador som försäkringsbolaget eller den ansvarige åtar sig att ersätta.
3. Hyresbetalning
I hyran ingår hyresgästens rätt att använda dräkten och de tillbehör som följer med under hyrestiden. Fraktkostnader faktureras separat.
4. Ägarens ansvar
Ägaren förbinder sig att överlämna utrustningen till hyrestagaren på överenskommen tid och plats. Ägaren förbinder sig att leverera utrustningen i det skick som han har informerat hyrestagaren om utrustningen.
5. Hur ska hyrestagaren agera vid stöld eller annan olycka?
a) Hyrestagaren ska omedelbart informera uthyraren om händelsen. Vid stöld ska uthyraren även anmäla polisen. Efter att ha fått information om händelsen ger hyresvärden råd till hyrestagaren om vad som ska göras efter detta.
b) När skada uppstår ska hyresgästen agera i enlighet med försäkringsbolagets krav, för att identifiera problemet och förhindra att nya/värre skada uppstår.
c) Om hyrestagaren underlåter att vidta ovanstående åtgärder, är han fullt ansvarig gentemot uthyraren för alla skador.
6. Uthyrarens ansvar för otillräcklig utrustning
Om fel i utrustningen uppstår under hyrestiden och detta medför tekniska eller liknande problem är uthyraren skyldig att ombesörja reparationen, förutom om problemen orsakats av hyresgästens vårdslöshet. Om uthyraren inte ombesörjer nödvändiga reparationer inom skälig tid, har hyrestagaren rätt att säga upp avtalet och rätt till ersättning för förlorad tid.
7. Återkomst av färg
a) Utrustningen ska återlämnas på överenskommen plats före eller senast på hyresperiodens sista dag.
b) Om hyrestagaren beslutar att lämna tillbaka utrustningen före hyresperiodens sista dag har han inte rätt till ersättning för den återstående tiden.
c) Om hyrestagaren ignorerar instruktionerna i punkt a) (som nämns ovan), har uthyraren rätt att debitera hyrestagaren för de kostnader som uppstår.
8. Tvister
Om det uppstår en tvist vid genomförandet av detta avtal som båda parter inte kan komma överens om har hyrestagaren möjlighet att vända sig till Konsumentverket. Om ärendet tas upp till domstol sker det i arrendatorns hemort, om inte denne inte går med på att handlägga ärendet i arrendatorns hemort.