Influencermarknadsföring i sociala medier
Det är viktigt för oss att influencer marketing sker i enlighet med Konsumentombudsmannens riktlinjer .
"Influencer marketing avser kommersiellt samarbete mellan företag och influencers, vars mål är att främja försäljningen av företagets produkter eller öka varumärkeskännedomen. Kommersiellt samarbete kan till exempel uppstå genom att ett företag och en influencer ingår avtal om innehållsproduktion relaterat till företagets produkter.
Slutprodukten av influencer marketing kan till exempel vara en video-, ljud- eller fotopublikation eller blogginlägg publicerad av influencern om företaget eller dess produkter. Även den sk Att agera som varumärkesambassadör omfattas av samma regler för reklamigenkänning som annan influencer-marknadsföring.
Ersättningen influencern får från företaget för marknadsföring kan vara pengar eller en ekonomisk förmån, som kläder, ett presentkort eller en resa. Även om det mottagna vederlaget inte är pengar är det fortfarande marknadsföring.
Reklamens igenkännlighet omfattas av konsumentskyddslagen. Konsumenten har rätt att få veta när ett försök görs att påverka honom kommersiellt."
Märkning av kommersiellt samarbete
Det är både företagets och influencerns skyldighet att se till att det kommersiella syftet med influencermarknadsföring är uppenbart och att ingen dold reklam utövas. Marknadsföring måste sticka ut från resten av innehållet så att konsumenten vet när det handlar om kommersiell påverkan.
Enligt konsumentskyddslagen ska marknadsföring tydligt ange sitt kommersiella syfte och för vems räkning den marknadsförs. Regeln är densamma oavsett media eller hur marknadsföringen går till.
Instruktioner för Aquaction influencers och idrottare.
- Markera det kommersiella samarbetet direkt i början av publikationen med uttrycket "kommersiellt samarbete med Aquaction.fi"
- Om samarbetet omfattar flera publikationer enligt överenskommelse, vänligen notera för varje publikation, inte bara den första.
Om du har fått produkter för ditt bruk
- Ange redan i början av publiceringen att det är influencer marketing, till exempel med uttrycket "produkt mottagen, avaction.fi"
- Det räcker att den mottagna produkten rapporteras när produkten visas på din kanal för första gången eller när produkten i huvudsak är relaterad till din publikation (t.ex. produkten diskuteras uttryckligen i publikationen).